TENIŠKA PRAVILA
IGRA POSAMEZNO
1. IGRIŠČE
Igrišče
je pravokotno, 23.77 m dolgo in 8.23 m široko. Na sredini je razdeljeno
z mrežo, ki jo nosi (običajno) jeklena vrv, premera največ 0.80 cm. Vrv
je vpeta na ali položena preko dveh nosilcev, ki sta kvadratna, s
stranico do 15.00 cm, ali okrogla, s premerom do 15.00 cm. Nosilca nista
več kot 2.50 cm višja od zgornjega roba vrvi. Sredina nosilcev je 91.40
cm od igrišča, višina pa tolikšna, da je zgornji rob vrvi 107.00 cm od
tal.
Kadar se dvoboj posameznikov igra na igrišču za dvojice,
mora biti mreža podprta na višino 107.00 cm z dvema letvama, ki imata
stranico ali premer do 7.50 cm. Središče letvic mora biti 91.40 cm od
igrišča za posameznike. Mreža mora biti razpeta po celi širini tako, da v
celoti zapre prostor med nosilcema; biti mora dovolj gosta, da žoga ne
more skozi odprtine. Višina mreže mora biti 91.40 cm v sredini, kjer je
pripeta k tlom z napenjalom bele barve, ki ne sme biti širši od 5.00 cm.
Zgornji rob mreže in vrv morata biti obrobljena z obrobo, ki je bele
barve ter ni ožja od 5.00 cm in širša od 6.30 cm. Na mreži, napenjalu,
obrobi in nosilcih ne sme biti nobenih napisov ali reklam, razen če to
dovoli Tekmovalno-registracijska komisija (TRK) TZS.
Črte, ki
omejujejo igrišče, se imenujejo stranske črte in osnovne črte. Na vsaki
strani mreže, vzporedno z njo in v oddaljenosti 6.40 m od nje, je
servisna črta. Na vsaki strani mreže je prostor med servisno črto in
stranskima črtama s 5.00 cm široko središčno servisno črto razdeljen na
dve enaki servisni polji. Obe osnovni črti sta prepolovljeni z
navideznim podaljškom središčne servisne črte na notranji strani igrišča
z 10.00 cm dolgo in 5.00 cm široko črto. Vse druge črte so široke od
2.50 cm do 5.00 cm, razen osnovne črte, ki je lahko široka do 10.00 cm.
Vse meritve oziroma mere veljajo do zunanjih strani črt, ki morajo biti
enotne barve. Kadar so za igriščem postavljene reklame ali drugi
predmeti, ne smejo vsebovati bele, rumene ali druge svetle barve. Isto
velja za stole in podstavke pomožnih sodnikov.
Opomba: Na
tekmovanjih s koledarja ITF, ETA, ATP ali WTA mora biti prostor za
osnovno črto najmanj 6.40 m dolg in na straneh 3.66 m širok. V svetovnih
skupinah Davisovega pokala in Pokala federacij mora biti prostor za
osnovno črto dolg najmanj 8.23 m, na straneh pa širok 4.57 m. Na vseh
tekmovanjih, ki jih organizira TZS in/ali klubi (OP, lige, itd.) in ki
niso na koledarju zgoraj omenjenih organizacij, se priporoča, da je
prostor za osnovno črto najman 5,50 m dolg, na straneh pa najmanj 2,50 m
širok. Stoli linijskih sodnikov lahko segajo v ta prostor največ 91.40
cm.
2. STALNE NAPRAVE
Stalne naprave na igrišču
vključujejo stransko in zadnjo ograjo, tribune, premične in nepremične
stole okrog igrišča in osebe na njih, vse druge stalne naprave okrog in
nad igriščem, glavnega sodnika, pomožne sodnike in pobiralce žog, kadar
so na njihovih ustreznih mestih. Kadar se dvoboj posameznikov igra na
igrišču za dvojice, se oba nosilca mreže ter oba dela mreže in obrobe,
ki se nahajata med letvicama za igro posameznikov in nosilcema, smatrata
za stalne naprave (to je t.i. pasivni del mreže; v igri dvojic postane
ta del mreže aktivni del mreže).
3. ŽOGA
Žoge morajo imeti
enakomerno zunanjo površino bele ali rumene barve. Če imajo stik, morajo
biti brez šiva. Žoga mora imeti premer od 6.54 cm do 7.30 cm in težo od
56.0 g do 59.4 g. Žoga mora
imeti odboj od 134.62 cm do 147.32 cm, če je spuščena z višine 254.00 cm na betonska tla.
Žoga
(Tip 1- t.i. hitra žoga) mora imeti prednjo deformacijo od 0.49 cm do
0.59 cm in povratno deformacijo od 0.67 cm do 91.4 cm, oziroma (Tip 2 –
t.i. počasna žoga) prednjo deformacijo od 0.56 cm do 0.73 cm in povratno
deformacijo od 0.80 cm do 1.08 cm, če jo obremenimo s težo 8.165 kg.
Deformacije morajo biti popreček treh merjenj vzdolž treh osi žoge.
Razlika med dvema posameznima meritvama ne sme biti večja od 0.08 cm.
Za
igro na tekmovanjih, ki so več kot 1219 m nad morjem, se lahko
uporabljata še dva druga tipa žog (oba sta znana kot Tip 3 – srednje
hitra žoga). Prvi tip žog je enak zgoraj opisanemu tipu žoge, le da je
odboj od 121.92 cm do l34.62 00 cm ter, da je notranji pritisk večji kot
zunanji. Takšne žoge so znane kot žoge pod pritiskom.
Drugi tip
žoge je enak zgoraj opisanemu tipu žoge, le da je notranji pritisk enak
zunanjemu. Takšne žoge morajo biti aklimatizirane vsaj šestdeset (60)
dni na nadmorski višini tekmovanja. Takšne žoge so znane kot žoge brez
pritiska.
Opomba: Vsi preizkusi odboja, velikosti in deformacij
morajo biti opravljeni v skladu z odredbami ITF (mednarodna teniška
zveza).
4. LOPAR
Lopar, ki ne ustreza naslednjim določilom, ni dovoljen za igro:
•
Ploskev za udarjanje mora biti ravna mreža prekrižanih strun, ki so
prepletene ali povezane na mestih, kjer se križajo. Razmak med strunami
mora biti približno enakomeren, posebno v sredini strune ne smejo biti
redkejše kot drugje. Na strunah ne smejo biti pritrjeni nobeni predmeti,
razen tistih, ki so izključno namenjeni preprečevanju obrabe in
vibracij, so ustrezne velikosti in na mestih za ta namen. Naprava za
preprečevanje vibracij je lahko pritrjena na strune samo zunaj vzorca
prekrižanih strun.. Mreža ni enakomerna in ravna, če je v več kot enem
nivoju. Lopar mora biti napet tako, da so igralne karakteristike enake
na obeh straneh ploskve za udarjanje.
• Okvir loparja ne sme
preseči 73.66 cm skupne dolžine, vključno z ročajem, in 31.75 cm širine.
Napeta ploskev ne sme preseči 39.37 cm dolžine in 29.21 cm širine.
•
Na okvir in ročaj ne smejo biti pritrjeni predmeti, razen tistih, ki so
namenjeni preprečevanju obrabe in vibracij ali spremembi težišča. Vsi
ti predmeti morajo biti ustrezne velikosti in na mestih, ki ustrezejo
tem namenom.
• Okvir, ročaj in strune ne smejo imeti naprave, s
katero je mogoče spremeniti obliko ali težišče loparja med igranjem
točke. Mednarodna teniška zveza (ITF) na pobudo proizvajalca, igralca,
nacionalnih zvez ali drugih oceni, če loparji ali njihovi prototipi
ustrezajo navedenim pogojem.
5. SERVER IN BRANILEC
Igralca se
postavita na nasprotne strani mreže. Igralec, ki prvi udari žogo, se
imenuje server, drugi je branilec. Igralec, ki izvede udarec in pred ali
po udarcu prečka navidezni podaljšek mreže, ne izgubi točke, razen če
je stopil v aktivni del (v dvoboju posameznikov je to igrišče za igro
posameznikov, v dvoboju dvojic pa igrišče za igro dvojic)
nasprotnikovega igrišča, medtem ko je žoga še v igri (pravilo 1.20 e).
Branilec lahko stoji na svoji strani mreže, kjerkoli želi.
6. IZBIRA STRANI IN SERVISA
Izbira
strani in pravice biti server ali branilec v prvi igri se določi z
žrebom. Igralec, ki dobi žreb, lahko izbere ali prepusti izbor
nasprotniku:
• da bo server ali branilec - v tem drugem primeru nasprotnik izbira stran.
• stran - v tem primeru nasprotnik izbira, ali bo server ali branilec.
Igralci imajo pravico do nove izbire (žreba ne ponovimo), če je bil dvoboj prekinjen ali preložen, še predno se je začel.
7. SERVIS
Servis mora biti izveden na sledeč način:
Pred
serviranjem mora server stati z obema nogama za osnovno črto in med
navideznim podaljškom središčne servisne črte ter stransko črto. Server
vrže ali spusti žogo v katerokoli smer in jo udari z loparjem, preden
pade na tla. Udarec je končan, ko se lopar dotakne žoge. Igralec, ki
lahko uporablja samo eno roko, sme vreči ali spustiti žogo z loparjem.
Igralec ima lahko v trenutku udarca eno ali obe nogi v zraku. Server v
dvoboju posameznikov ne sme stati za delom osnovne črte med stranskima
črtama igrišča posameznikov in igrišča za dvojice. Igralec, ki med
serviranjem vrže v zrak dve ali več žog, mora servis ponoviti, razen če
sodnik oceni, da je dejanje storil namerno. V tem primeru velja pravilo
1.21.
8. PRESTOP
Server med izvajanjem servisa:
• Ne
sme menjati svojega mesta, tako da hodi ali teče, v kar ne šteje manjše
premikanje nog, ki ne vpliva bistveno na spremembo položaja serverja.
•
Z nobeno nogo se ne sme dotakniti drugega prostora, kot prostora za
osnovno črto med navideznim podaljškom središčne servisne črte in
stransko črto.
• Beseda "noga" pomeni del noge pod gležnjem.
9. SERVIRANJE
•
Server pri serviranju stoji izmenično na levi ali desni strani igrišča,
tako da v vsaki igri začne z desne. Če je serviral z napačne strani in
napaka ni bila ugotovljena, rezultat, dosežen na ta način, velja, stran
serviranja pa se, ko se napaka ugotovi, takoj popravi.
• Servirana
žoga mora prečkati mrežo in zadeti servisno polje, ki je diagonalno
nasproti, ali črto, ki to polje omejuje, preden jo branilec udari.
10. NAPAČEN SERVIS
Servis je napačen:
• Če server krši pravilo 1.7, 1.8 ali 1.9 b.
• Če server namerava servirati, a žogo zgreši.
•
Če se servirana žoga dotakne stalne naprave, letvice za igro
posameznikov ali nosilca mreže predno pade v pravo servisno polje...
Pri
serviranju se ne šteje za napako, če server vrže žogo v zrak, si
premisli in žogo ujame (z roko ali loparjem) ali pa jo pusti pasti na
tla. Običajno se pri nas igrajo dvoboji posameznikov na igrišču za
dvojice z nosilci mreže za dvojice in letvicami za igro posameznikov. Če
v takem primeru pri servisu žoga zadene letvico in pade v pravo
servisno polje, je servis napačen (pravili 1.2 in 1.10 ter opomba pri
pravilu 1.24).
11. DRUGI SERVIS
Po napaki (če je prva) server
ponovno servira z istega mesta, razen, če je prvič serviral z napačne
strani, drugič servira s pravilne strani. Ko se ugotovi, da je server
serviral z napačne smeri, veljajo vse do tedaj odigrane točke in od
tedaj naprej server servira s pravilne strani.
12. KDAJ SERVIRATI
Server
ne sme servirati, dokler branilec ni pripravljen. Branilec pa mora biti
pripravljen, ko je pripravljen server, ki pa mora servirati v
normalnem, razumnem času . Če branilec poskuša servis vrniti, pomeni, da
je bil pripravljen. Če na katerikoli način pokaže, da ni pripravljen,
ne sme zahtevati, da se serverju šteje napaka, če žoga ne pade v
servisno polje.
13. PONAVLJANJE (LET)
V vseh primerih (razen v
primerih po pravilu 1.14), ko mora biti dosojeno ponavljanje, velja, da
se ponavlja cela točka. Med igranjem točke se na igrišče prikotali
žoga. Sodnik zaustavi igro in dosodi ponavljanje. Ali mora sodnik zaradi
dejstva, da je server prvi servis v zadnji točki zgrešil, dosoditi prvi
ali drugi servis? Sodnik mora dosoditi prvi servis. Ponavljati se mora
cela točka.
Če poči žoga, ki je v igri, se dosodi ponavljanje. (mehka žoga ni razlog za ponavljanje)
14. PONAVLJANJE SERVISA
Servis se ponavlja:
•
Če se servirana žoga dotakne aktivnega dela mreže, napenjala ali
obrobe, preden pade v pravilno servisno polje, ali če se po dotiku
aktivnega dela mreže, napenjala ali obrobe dotakne branilca ali
česarkoli, kar ima oblečeno ali drži, preden pade na tla.
• Če
igralec servira, ko branilec ni pripravljen (pravilo 1.12). V primeru
ponavljanja servisa ta ne šteje, server servira ponovno, ponavljanje pa
ne izniči predhodne napake.
15. VRSTNI RED SERVIRANJA
Konec
prve igre postane branilec server, server pa branilec in tako izmenično v
vseh naslednjih igrah dvoboja. Če servira igralec, ki ni na vrsti, bo
igralec, ki bi moral servirati, serviral takoj, ko se napaka odkrije,
vse točke, odigrane pred tem, pa veljajo. Če je igralec, ki ni bil na
vrsti, prvi servis serviral napačno in se napaka odkrije, ta napaka ne
šteje. Če se igra konča, preden se odkrije napaka, ostane vrstni red
serviranja spremenjen.
16. MENJAVA STRANI
Igralci menjajo
strani konec prve, tretje in po vseh naslednjih neparnih igrah v vsakem
nizu ter po koncu vsakega niza, razen če je seštevek iger v nizu parno
število. V tem primeru je menjava po prvi igri v naslednjem nizu. Če
igralci ne menjajo strani pravilno, se mora napaka popraviti takoj, ko
se odkrije, rezultat pa ostane tak, kakršen je bil ob odkritju napake.
17. ŽOGA V IGRI
Žoga
je v igri od trenutka, ko je servirana, in je v igri, dokler točka ni
zaključena. V primeru, če igralec ne uspe žoge vrniti pravilno v
nasprotnikov del igrišča, sodnik pa ne dosodi ničesar in žoga ostane v
igri, nasprotnik po koncu igre ne more zahtevati točke v svojo korist.
18. SERVER DOBI TOČKO
•
Če se servirana žoga, ki se ne ponavlja po pravilu 1.14, dotakne
branilca ali nečesa, kar ima ta oblečeno ali drži, preden pade na tla.
• Če branilec drugače izgubi točko, kot je predvideno v pravilu 1.20.
19. BRANILEC DOBI TOČKO
• Če server dvakrat zaporedoma napačno servira.
• Če server drugače izgubi točko, kot je predvideno v pravilu 1.20.
20. IGRALEC IZGUBI TOČKO
a) Če žoge ne uspe vrniti preko mreže, preden se dvakrat odbije od tal, razen tako, kot je predvideno v pravilu 1.24 a in c.
b)
Če vrne žogo tako, da pade na tla, v stalne naprave ali drug predmet
zunaj črt, ki omejujejo nasprotnikov del igrišča, razen tako, kot je
predvideno v pravilu 1.24 a in c.
c) Če udari žogo z volejem in je ne vrne pravilno v nasprotnikov del igrišča, tudi če stoji zunaj igrišča.
d) Če žogo namerno nosi, ujame na lopar ali se žoge namerno več kot enkrat dotakne z loparjem.
e)
Če se igralec, njegov lopar ali nekaj, kar ima oblečeno ali nosi,
dotakne aktivnega dela mreže in/ali obrobe (v igri posameznikov je
aktivni del mreže tisti del, ki je med obema letvicama za igro
posameznikov; pasivni del mreže pa je tisti del, ki je med letvico za
igro posamezikov in nosilcem), nosilcev (velja samo za igro dvojic),
letvic, napenjala, ali aktivnega dela nasprotnikovega igrišča, medtem ko
je žoga v igri.
f) Če igra volej, preden žoga prečka mrežo.
g) Če se žoga v igri dotakne igralca ali nečesa, kar ima oblečeno ali nosi, razen loparja v roki ali rokah.
h) Če vrže lopar in zadene žogo.
i) Če namerno spremeni obliko svojega loparja, medtem ko je žoga v igri.
V
primeru, da serverju pri servisu uide lopar iz rok in poleti v mrežo,
izgubi točko, če je v trenutku dotika loparja z mrežo žoga še v igri
(pravilo e). V enakem primeru, če je bil servis pred dotikom loparja z
mrežo odigran izven servisnega polja (napaka), se dosodi napačen servis.
Pri igranju dvojic je točka izgubljena takoj, ko se nekdo od para,
medtem ko je žoga v igri, dotakne mreže (pravilo e).
Točka ne
velja, če je bila dosežena z loparjem, ki v času stika z žogo ni bil v
igralčevi roki (pravilo e in h). Če se žoga igralca pri sprejemanju
servisa dotakne, predno pade na tla, ta izgubi točko, ne glede na to,
ali stoji v ali izven servisnega polja (pravilo g), razen v primeru
pravila a.
V primeru, da se igralec dotakne žoge ali jo ujame,
predno le-ta pade na tla, v vsakem primeru izgubi točko, razen, če jo
odbije z loparjem v nasprotno stran igrišča. V tem primeru se igra
nadaljuje (pravili c in g).
21. OVIRANJE NASPROTNIKA
Kadar
igralec stori dejanje, ki ovira ali zmoti nasprotnika med udarcem,
izgubi točko, če je bilo oviranje namerno. Če je bilo oviranje
nenamerno, se točka ponovi. Pri dotiku igralca z nasprotnikom sodnik
ukrepa po pravilu 21. Kadar se žoga odbije nazaj preko mreže, lahko
igralec seže čez mrežo, da bi jo udaril. Če ga nasprotnik pri tem ovira,
mu lahko sodnik dosodi točko ali ponavljanje (pravili 21 in 25)
Nenamerni "dvojni" udarec ne predstavlja dejanja, ki zmoti nasprotnika po pravilu.
22. ŽOGA PADE NA ČRTO
Za žogo, ki je padla na črto, velja, da je padla v polje, ki ga ta črta omejuje.
23. ŽOGA ZADENE STALNE NAPRAVE
Če
žoga zadene stalno napravo po tem, ko je padla na tla, dobi točko
igralec, ki jo je udaril. Če zadene žoga stalno napravo, preden je padla
na tla, dobi točko njegov nasprotnik. Če vrnjena žoga zadene sodnika
ali njegov stol, igralec izgubi točko.
24. DOBRO VRNJENA ŽOGA
Žoga je dobro vrnjena:
a)
če se žoga dotakne aktivnega dela mreže, nosilcev (samo v igri dvojic),
letvic, vrvi, napenjala ali obrobe pod pogojem, da jih je prečkala,
preden je padla v igrišče.
b) kadar se servirana ali vrnjena žoga
odbije ali jo veter nese nazaj preko mreže, lahko igralec, ki je na
vrsti za udarec, seže za njo in jo udari, če se pri tem z oblačili,
loparjem ali drugače ne dotakne aktivnega dela mreže, nosilcev (samo v
igri dvojic), letvic, vrvi, napenjala, obrobe ali nasprotnikovega
igrišča in če je udarec tudi drugače dober.
c) če je žoga vrnjena
zunaj nosilcev ali letvic, nad ali pod nivojem roba mreže, tudi če se
dotakne nosilcev (velja za igro dvojic, v igri posmeznikov je to napaka)
ali letvic, in pade v pravo polje.
d) če igralčev lopar seže preko
mreže po udarcu (žoga mora prečkati mrežo, preden jo igralec udari) in
je žoga vrnjena pravilno.
e) če igralec uspe vrniti servirano žogo ali žogo v igri, ki je zadela žogo, ki je ležala v igrišču.
Opomba:
V tekmovanju posameznikov, ki se igra na igrišču za dvojice, je mreža
podprta z letvicama. V tem primeru so nosilci mreže za dvojice in del
mreže, vrvi in obrobe zunaj letvic za igrišče posameznikov ves čas del
stalnih naprav in se ne štejejo kot del mreže za igro posameznikov (to
je t.i. pasivni del mreže). Žoga, ki je vrnjena pod vrvjo mreže med
letvico in nosilcem mreže za igrišče dvojic in se pri tem ne dotakne
vrvi, mreže ali nosilcev in pade v pravo polje, je dobro vrnjena žoga.
Žoga, ki bi padla izven igrišča, zadene letvico za igro posameznikov in
pade v pravo polje.
Pri serviranju je tak udarec napačen (pravilo
10 c), če ni servis, je udarec dober (pravilo 24 a). Žoga je dobro
vrnjena, če igralec drži lopar z eno ali obema rokama. Servirana ali
vrnjena žoga zadene žogo, ki leži v igrišču. Igra se mora nadaljevati.
Če sodnik ni prepričan, da je igralec vrnil pravo žogo, mora dosoditi
ponavljanje.
Igralec sme med igranjem točke uporabljati samo en lopar.
Igralec
lahko zahteva, da se žoga ali žoge, ki ležijo na nasprotnikovi strani
igrišča, odstranijo, vendar ne, dokler je žoga v igri.
25. OVIRANJE
V
primeru, da je igralec oviran ali moten pri izvedbi udarca na način, na
katerega ne more vplivati, razen s stalno napravo ali s primeri iz
pravila 21., se dosodi ponavljanje.
V primeru oviranja igralca s
strani gledalca lahko sodnik dosodi ponavljanje, če je bil po sodnikovem
mnenju igralec oviran z okoliščinami, na katere nima vpliva.
Igralec je oviran kot v prejšnjem primeru in sodnik dosodi ponavljanje. Server je pred tem napačno serviral.
V tem primeru ima igralec pravico do dveh servisov. Ker je bila žoga v igri, se ponavlja cela točka.
Igralec
ne more zahtevati ponavljanja po pravilu 25., ker je mislil, da je bil
nasprotnik oviran, in zato ni pričakoval, da bo žoga vrnjena. Če žoga v
igri zadene drugo žogo v zraku, se dosodi ponavljanje, razen če je žoga v
zraku zaradi dejanja enega od igralcev. V tem primeru sodnik dosodi po
pravilu 21.
Sodnik pomotoma dosodi out ali napako in se nato
popravi. Dosodi se ponavljanje, razen če po mnenju sodnika noben igralec
ni bil moten. V tem primeru velja popravljeni klic.
Prvi servis
je napačen, žoga se odbije in zmoti branilca med sprejemanjem drugega
servisa. Branilec lahko zahteva ponavljanje, razen če je imel možnost
žogo odstraniti, tega pa zaradi malomarnosti ni storil. Ali je udarec
dober, če žoga zadene stalni ali premikajoči se predmet na igrišču?
Udarec
je dober, razen če je predmet prišel na igrišče, ko je bila žoga v
igri, potem se dosodi ponavljanje. Ponavljanje se dosodi tudi, če žoga
zadene predmet, ki se giblje nad igriščem.
Kaj dosoditi, če je prvi
servis napačen in drugi pravilen, nato pa mora biti dosojeno ponavljanje
po pravilu 25. ali ker sodnik ne more odločiti točke?
Napaka ne velja, ponavlja se cela točka.
26. REZULTAT V IGRI
Če
igralec dobi prvo točko, je rezultat 15 za tega igralca, če dobi
naslednjo točko, je rezultat 30 za tega igralca, ko dobi tretjo točko,
je rezultat 40 za tega igralca, in če dobi četrto točko, dobi igro,
razen če oba igralca dobita po tri točke in je rezultat izenačen
(deuce). Naslednja točka je prednost. Če isti igralec dobi še naslednjo
točko, dobi igro, če pa to točko dobi nasprotnik, je rezultat ponovno
izenačen. To se nadaljuje toliko časa, da tekmovalec po izenačenju dobi
dve zaporedni točki in s tem igro (game).
Na tekmovanjih TZS v
zimski sezoni je možna uporaba pravila NO AD - po rezultatu enaka
(40:40) se igra samo še ena točka, pri čemer branilec/ca izbira/ta
stran, v katero servira nasprotnik. Pri igranju mešanih dvojic pri
pravilu NO AD smeri serviranja ne določata branilca – če v igri servira
moški, mora servirati v smeri moškega branilca, ženska pa v smeri ženske
branilke.
27. REZULTAT V NIZU
Igralec (igralca), ki prvi
dobi šest iger, je dobil niz (set), razen, če razlika nista vsaj dve
igri (6:5) in se mora niz podaljšati do 7:5. Pri rezultatu 6:6 se v vseh
nizih uporabi pravilo odločilne igre (tie-break). (glej tudi Podaljšani
tie-break v tej točki). Na tekmovanjih TZS je možna uporaba kratkega
niza – igranja na 4 dobljene igre s tiebreakom pri rezultatu 4:4 – samo
po predhodni odobritvi TRK TZS (na dva ali tri dobljene nize).
Odločilna igra (TIE-BREAK)
Igra posameznikov:
-
Igralec, ki prvi doseže sedem točk, dobi igro in niz pod pogojem, da
ima prednost vsaj dveh točk. Če je rezultat šest točk oba, se igra
podaljša, dokler eden od igralcev ne doseže prednosti dveh točk. V
tie-breaku se uporablja običajno numerično štetje.
- Igralec, ki
je na vrsti za servis, servira prvo točko. Njegov naspotnik servira
drugo in tretjo in tako dalje izmenično po dve točki do odločitve o
zmagovalcu igre in niza.
- Od prve točke dalje bo vsak servis
izveden izmenično z desne in leve strani igrišča tako, da se začne na
desni. Če igralec servira z napačne strani, rezultat in servis veljata,
nepravilen položaj pa se takoj, ko se odkrije, popravi.
- Igralca menjata strani po vsakih odigranih šestih točkah in po končani odločilni igri (tie-breaku).
-
Odločilna igra (tie-break) šteje kot ena igra za menjavo žog, razen če
bi morala biti menjava na začetku te igre. V tem primeru se žoge menjajo
pred pričetkom druge igre v naslednjem nizu.
Igra dvojic:
V
igrah dvojic se v primeru igranja odločilne igre (tie-breaka)
uporabljajo enaka pravila kot za igro posameznikov. Igralec, ki je na
vrsti, da servira, bo serviral prvo točko, ostali pa izmenično po dve
točki v istem vrstnem redu, kot prej v tem nizu.
Menjava servisa:
Igralec
(igralca), ki naj bi serviral prvo točko v odločilni igri (tie-breaku),
je v prvi igri naslednjega niza branilec. Pri rezultatu šest iger oba
začneta igralca igrati igro na razliko, čeprav je bilo vnaprej odločeno
in objavljeno, da se igra odločilna igra (tie-break). Ali odigrane točke
veljajo?
Če se napaka odkrije, preden je žoga v igri za drugo
točko, bo prva točka veljala, napaka se takoj popravi. Če se napaka
odkrije, potem ko je žoga v igri za drugo točko, se nadaljuje igra na
razliko.
Če nato igralca dosežeta osem iger oba ali višjo parno številko, se odigra odločilna igra ( tie-break).
Med odločilno igro ( tie-breakom) servira igralec, ki ni na vrsti. Ali ostane red serviranja spremenjen do konca igre?
Če
je bila odigrana samo ena točka, se red serviranja takoj popravi,
odigrana točka velja. Če se napaka odkrije, potem ko je bila odigrana
druga točka, ostane red serviranja spremenjen, rezultat velja.
ODLOČILNI NIZ (ODLOČILNI TIE-BREAK)
V
primeru igranja odločilnega tie-breaka se uporabljajo enaka pravila
(glej tudi izjeme) kot v primeru igranja normalnega tie-breaka z eno
samo izjemo: igralec, ki prvi doseže deset točk, dobi igro, niz in s tem
dvoboj pod pogojem, da ima prednost vsaj dveh točk. Odločilni tie-break
se igra v konkurenci veteranov in sicer pri rezultatu en niz oba in
nadomešča celoten tretji niz.
Izjeme:
- v igri dvojic se vrstni red sreviranja in branjenja pred začetkom odločilnega niza lahko zamenja (začetek novega niza)
- pred začetkom odločilnega tie-breaka imajo igralci pravico do odmora (120 sekund; odmor med nizi)
- pred odločilnim tie-breakom ni menjave žog (pa četudi bi jo bilo potrebno narediti)
28. NAJVEČJE ŠTEVILO NIZOV
Moški
in ženske igrajo na največ dva dobljena tie-break niza, razen v finalu
državnega moškega članskega prvenstva, kjer se lahko igra na tri
dobljene tie-break nize.
29. VLOGA URADNIH OSEB
V dvobojih,
ki jih sodijo glavni sodniki, je njihova odločitev glede vprašanj
dejstev končna. Igralec se lahko vrhovnemu sodniku pritoži, samo če gre
za tolmačenje pravil. V tem primeru je odločitev vrhovnega sodnika
dokončna. Če je pomožni sodnik (linijski ali sodnik na mreži) po mnenju
glavnega sodnika storil očitno napako, ima glavni sodnik pravico
odločitev pomožnega sodnika spremeniti. Kadar se pomožni sodnik ne more
odločiti (bil je blokiran), to takoj pokaže glavnemu sodniku, ki se
odloči glede na dejstva, ki jih je videl on sam.
V moštvenih
srečanjih je vrhovni sodnik lahko na igrišču in lahko spremeni odločitev
glavnega sodnika, a le v primeru, da srečanje sodijo domači sodniki.
Vrhovni sodnik lahko dvoboj preloži zaradi mraka ali drugih pogojev. V
vsakem primeru velja doseženi rezultat in ista postavitev igralcev na
igrišču. Server servira drugi servis. Sodnik dosodi napako (fault) in se
zaradi očitne napake takoj popravi ter dosodi ponavljanje drugega
servisa. Igralec zahteva, da se ponavlja cela točka (želi prvi servis).
30. NEPREKINJENO IGRANJE IN ODMORI
Igra mora potekati neprekinjeno od prvega servisa do zaključka dvoboja.
a)
Če je prvi servis napačen, mora biti izveden drugi servis brez
odlašanja. Branilec mora spremljati normalno hitrost serverja in mora
biti pripravljen, ko je server pripravljen za serviranje. Med menjavo
strani med nizom lahko poteče največ 90 sekund od trenutka, ko je šla
žoga iz igre, do trenutka, ko je servirana za prvo točko v naslednji
igri, po zaključku vsakega niza pa 120 sekund. Pri menjavi strani po
prvi igri vsakega niza in med tie-breakom se mora igra nadaljevati brez
prekinitve (odmora). Sodnik ima pravico, da oceni, če okoliščine
onemogočajo nadaljevanje v tem času. Organizatorji mednarodnih tekmovanj
in ekipnih srečanj, ki jih priznava ITF, lahko sami določijo čas,
dovoljen med točkami, vendar ta ne sme presegati 25 sekund – v primeru,
ko so na igrišču pobiralci žog, ta čas ne sme presegati 20 sekund.
b)
Igra se ne sme prekiniti, zadrževati ali ovirati z namenom, da se
igralcu omogoči predah ali počitek. Sodnik lahko v primeru poškodbe ali
drugega medicinskega stanja dovoli enkratno prekinitev treh minut za
vsako tako medicinsko stanje. Uradni zdravnik tekmovanja je oseba, ki
odloči, ali je igralec upravičen do prekinitve; če uradnega zdravnika na
tekmovanju ni, je ta oseba vrhovni sodnik.
c) Kadar zaradi
okoliščin, na katere igralec nima vpliva, postanejo njegova oblačila,
obutev ali oprema (razen loparja) neprimerni za igro, tako da ne more
ali ni primerno, da bi nadaljeval igro, lahko glavni sodnik igro prekine
(za razumen čas), dokler igralec pomanjkljivosti ne odpravi.
d) Glavni sodnik dvoboja lahko prekine ali zadrži igro, ko oceni, da je to potrebno.
e)
Glavni sodnik dvoboja lahko zaradi okoliščin, na katere igralci nimajo
vpliva, dvoboj prekine za toliko časa, kolikor oceni, da je potrebno.
f)
Vrhovni sodnik ima pravico, da določi čas za ogrevanje pred dvobojem,
vendar ta ne sme preseči pet minut (v izjemnih primerih deset) in mora
biti objavljen pred začetkom tekmovanja.
g) Kadar glavni sodnik
uporabi postopek za prekrške vedenja ali postopek za prekrške časa,
izreče svoje odločitve z ustreznimi izrazi.
h) Zaradi kršenja
pravila, da mora dvoboj potekati brez prekinitev, lahko glavni sodnik po
opominu, kazenski točki in kazenski igri igralca diskvalificira.
31. SVETOVANJE (coaching)
Med
igro v moštvenem tekmovanju lahko igralcem svetuje kapetan moštva, ki
sme biti na igrišču. V drugih dvobojih igralec med igro ne sme dobivati
nasvetov. To pravilo se mora strogo spoštovati. Svetovanje se kaznuje po
postopkih kaznovanja za prekrške vedenja (opomin, kazenska točka,
kazenska igra, diskvalifikacija).
Ali je lahko igralec kaznovan, če dobiva nasvete ustno ali z znaki, ne da bi to kogarkoli motilo?
Sodnik
mora ukrepati takoj, ko ugotovi, da je igralec dobil nasvet, ne glede
na način. Če sodnik tega ne opazi, ga lahko na to opozori igralec.
Opomba: Beseda "svetovanje" vključuje kakršenkoli nasvet ali navodilo.
32. MENJAVA ŽOG
Število (2, 3, 4 ali 6) žog in njihovo menjavo na nekem tekmovanju določi TRK TZS.
Žoge se lahko menjajo:
a)
po lihem številu odigranih iger (7/9 ali 9/11 ali 11/13) – v tem
primeru se prva menjava žog opravi dve igri prej kot vse naslednje
menjave (prva menjava žog je, recimo, po sedmih odigranih igrah, druga
menjava je potemtakem po šestnajstih odigranih igrah, tretja menjava je
po petindvajsetih odigranih igrah, itd.) - ogrevanje se za menjavo žog
šteje kot dve odigrani igri;
b) na začetku zadnjega niza; v
primeru, ko bi morali žoge menjati po določenem številu iger, a niso
bile menjane pravočasno, se napaka popravi, ko je igralec ali dvojica,
ki bi morala servirati z novimi žogami, spet na vrsti za serviranje.
Potem se žoge menjajo tako, kot je bilo prvotno dogovorjeno.
DVOJICE
33. IGRA DVOJIC
Vsa predhodna pravila veljajo tudi za igro dvojic, razen pri naslednjih pravilih:
34. IGRIŠČE ZA DVOJICE
Za
dvojice je igrišče široko 10,97 m in je na vsaki strani za 1,37 m širše
od igrišča za posameznike. Dele stranskih črt med dvema servisnima
črtama imenujemo servisne stranske črte. Druge mere igrišča so iste kot v
pravilu 1.1. Del črt med osnovno črto in servisno črto na vsaki strani
mreže postane nepotreben in se lahko odstrani.
35. VRSTNI RED SERVIRANJA V IGRI DVOJIC
Vrstni
red serviranja se določi na začetku vsakega niza. Dvojica, ki servira v
prvi igri, se odloči, kateri igralec bo prvi serviral, nasprotnika pa
odločita, kateri igralec bo serviral v drugi igri. Partner igralca, ki
je serviral v prvi igri, bo serviral v tretji, partner nasprotnika, ki
je serviral v drugi igri, bo serviral v četrti igri in tako dalje v
istem vrstnem redu v naslednjih igrah. V igri dvojic en igralec ne pride
pravočasno, njegov partner zahteva, da mu sodnik dovoli, da začne
igrati sam. Je to dovoljeno? Ne.
36. VRSTNI RED SPREJEMANJA SERVISA V IGRI DVOJIC
Vrstni
red sprejemanja servisa se odloči na začetku vsakega niza. Dvojica, ki
sprejema prvi servis v prvi igri, se odloči, kateri igralec bo prvi
sprejel servis in ta igralec bo sprejemal prvi servis v vsaki neparni
igri tega niza. Nasprotnika se na isti način odločita, kateri igralec bo
sprejel prvi servis v drugi igri in ta igralec bo sprejemal prvi servis
v vsaki parni igri tega niza. Ali je dovoljeno, da serverjev ali
branilčev partner stoji tako, da ovira pogled branilcu?
Da, serverjev ali branilčev partner lahko stoji kjerkoli na svoji strani mreže ali izven igrišča.
37. SERVIRANJE IZVEN VRSTNEGA REDA V IGRI DVOJIC
Če
partner servira izven vrstnega reda, bo igralec, ki bi moral servirati,
serviral takoj, ko se napaka odkrije, vse odigrane točke in napake
veljajo. Če se igra konča, preden se napaka odkrije, ostane vrstni red
serviranja spremenjen.
38. NAPAKA PRI SPREJEMANJU SERVISA V IGRI DVOJIC
Če
se med igro vrstni red sprejemanja servisa spremeni, ostane spremenjen
do konca igre, v kateri je bila odkrita napaka, toda igralca morata
zavzeti svoje položaje v naslednjih igrah, ko sta spet branilca, v tem
nizu.
39. NAPAČEN SERVIS V IGRI DVOJIC
Servis je napačen po
pravilu 10, če se žoga dotakne serverjevega partnerja ali nečesa, kar
ima oblečeno ali drži. Če se žoga dotakne branilčevega partnerja ali
nečesa, kar ima oblečeno ali drži in ni ponavljanje po pravilu 14 a,
preden pade žoga na tla, dobi točko server.
40. IGRANJE V IGRI DVOJIC
Žogo
udarjajo izmenično igralci ene in druge dvojice. Če se igralec dotakne z
loparjem žoge drugače, kot predvideva to pravilo, izgubi točko.